5 tips för att bli en bättre lyssnare

Att lyssna är bland det svåraste som finns! Men vad beror det på? Här är några fällor vi lätt faller i:

Vi lyssnar efter det vi förväntar oss att höra
Om din chef kommer in och ser bister ut och du vet att du ligger efter med en rapport - vad lyssnar du efter då? Kritik förstås, och omedelbart börjar du förbereda ditt försvarstal. Om din gnälligaste medarbetare hejdar dig i korridoren – vad lyssnar du efter då? Mer gnäll förmodligen, och du suckar inombords redan innan medarbetaren har öppnat munnen.

Vi associerar till egna upplevelser
Innan den du talar med har hunnit prata färdigt avbryter du och säger något i stil med ”Jag vet precis vad du menar, samma sak hände mig förra veckan.” Och sen tar du över samtalet och pratar vidare om din egen upplevelse i stället för att lyssna på vad den andre ville berätta.

Vi avbryter för att vi inte håller med
I stället för att lyssna klart och försöka förstå den andres upplevelser och se saken ur hens perspektiv, avbryter du och talar om att ”så där är det inte alls”.

Vi förbereder vad vi själva ska säga
Medan den andre pratar slutar du lyssna och är redan igång med att förbereda ditt svar, dina motargument eller din lösning på personens problem.

Vi tar på oss ”fixarkepsen”
Du vill så gärna hjälpa den andre att du börjar fundera på lösningar innan du ens har hört hela problemet. Risken är stor att de lösningar du levererar inte alls är de bästa i just det här fallet.

Stress gör att vi inte är närvarande
Du har så fullt upp med dina egna tankar och arbetsuppgifter eller har bråttom för att hinna till ditt nästa möte, så du nickar och hummar lite men hör egentligen inte vad den andre försöker säga.

Hur gör man då för att bli en bättre lyssnare? Här kommer 5 tips:
  1. Bestäm dig för att lyssna förutsättningslöst i stället för att ha en förutfattad mening om vad du tror att den andre ska säga.
  2. Parkera dina reaktioner! Varje gång du får en impuls att avbryta för att du inte håller med, för att din upplevelse ser annorlunda ut, för att du vill ge tips och råd eller för att du vill berätta om när du själv var med om något liknande – bit dig i tungan och håll tyst!
  3. Var nyfiken och ansträng dig att verkligen försöka förstå den andres upplevelse, även om du inte håller med om allt. Ställ frågor för att fördjupa din förståelse.
  4. Ansträng dig för att verkligen lyssna på allt den andre har att säga, innan du börjar fundera över ditt svar. Det gör inget om det blir en liten paus i samtalet!
  5. Om du inte har tid att lyssna just nu, säg det och kom överens om en tid då det passar bättre.

Lycka till!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln