Utmana din teflonhjärna!

Händer det att du efter en fest ältar något du sa, som i efterhand lät jättekorkat, okänsligt eller bara fel? Kanske till och med så att du glömmer hur rolig festen var i övrigt? Efter utvecklingssamtalet på jobbet, grunnar du mer på den lilla dosen negativ feedback du fick än på alla lovord chefen öste över dig? När dina barn kommer hem med sina betyg – ger du automatiskt mer uppmärksamhet till de dåliga betygen än till de bra?

Lugn, du är i gott sällskap! Vi människor har en nedärvd naturlig tendens att fokusera mer på negativa saker än positiva. På psykologspråk kallas det ”negativity bias”, och förklaringen till denna dragning till det negativa tycks finnas i evolutionen.

I människans begynnelse var det förenat med livsfara att inte vara uppmärksam på risker i omgivningen. ”Är det en tiger som rör sig där i buskarna? Nej, det är säkert ingen fara, jag chansar och går förbi!” Inte smart, fem sekunder senare är det tack och god natt.

De av våra förfäder som bara gled runt och tänkte positivt blev inte särskilt långlivade. Det var de oroliga och vaksamma, de som hela tiden hade koll på hot och faror, som överlevde och skickade sina gener vidare. Gener som vi bär med oss än idag, och som gör att vi är mycket mer uppmärksamma på problem, brister, risker och misslyckanden än på framgångar, glädjeämnen och ljuspunkter.

Neuropsykologen Rick Hanson menar att ”våra hjärnor fungerar som kardborreband när det gäller negativa upplevelser och som teflon när det gäller positiva upplevelser”.

Negativa stimuli skapar mer aktivitet i hjärnan än positiva stimuli. Vi är också bättre på att lägga märke till negativa saker. Det har visat sig t ex i studier där försökspersonerna får titta på en mängd ansikten - det är de arga ansiktena de upptäcker först, före de glada. Negativa händelser lagras dessutom snabbt i ditt långtidsminne, men när det gäller positiva händelser måste du aktivt tänka på dem i minst 12 sekunder för att de ska skickas över till ditt långtidsminne. Annars halkar de ur minnet, precis som ett stekt ägg glider ur teflonpannan.

Hur ska vi göra då för att skapa en bättre balans, så att vi inte sugs ner av allt negativt?

Ja, självklart ska vi inte ignorera allt som är negativt eller försöka tvinga oss att aldrig tänka en negativ tanke. Men det kan vara bra att vara medveten om hur våra hjärnor fungerar, så att du kan försöka balansera upp den här dragningen åt det negativa genom att medvetet också rikta ditt fokus mot allt som faktiskt är rätt och bra.

Se dig själv som en guldgrävare. Leta aktivt efter guldkornen bland allt grus i pannan och gläd dig åt varje litet guldkorn du hittar. Ta upp, putsa och beundra varje liten bit guld en stund innan du går vidare. Lägg inte så mycket vikt vid gruset, sila bara bort det och låt det försvinna. Njut av och fira dina framgångar, vältra dig en extra stund i sådant som går bra, uppskatta allt som är vackert, gott och bra runtomkring dig. Håll dina positiva upplevelser i medvetandet i minst 12 sekunder, så att du fyller långtidsminnet med minst lika mycket positivt som negativt. Ge inte teflonhjärnan en chans att låta guldkornen halka ut!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln