Du sitter redan på lösningen!

Vilka problem brottas du med just nu? Och hur hanterar du dem?
 
Många fastnar i att älta sina problem, de grubblar över vad som orsakar dem, tycker synd om sig själva, letar kanske efter någon annan att skylla på, och pratar med och får bekräftat av sina nära och kära hur jobbigt det är. Men den här strategin leder sällan till en lösning, snarare riskerar du att sjunka ännu djupare och känna dig helt uppgiven och maktlös.
 
Det du behöver påminna dig om är att nästan inga problem är lika starka hela tiden. Ibland är problemet inte alls närvarande, ibland kanske det känns mindre allvarligt. Ibland har du tillfällen då det känns lite bättre, eller åtminstone mindre dåligt. Och du har troligen tidigare erfarenheter av att ha hanterat liknande problem.
 
Fokusera på dessa positiva undantag! Vad är det som bidrar till att det känns eller fungerar bättre ibland? Vem gör vad för att få de positiva undantagen att inträffa? Vad gör du själv annorlunda? Vad gör andra som bidrar? Hur har du gjort tidigare när du har lyckats lösa liknande problem?
 
Några exempel:

  • Du kanske känner dig deppig och låg. Fundera på om du har haft några tillfällen de senaste veckorna då du kände dig lite gladare (eller åtminstone mindre deppig). Vad gjorde du då?
  • Du kanske har en missnöjd kund som du fasar för att behöva ringa. Fundera på när du har skapat riktigt goda kundrelationer tidigare. Vad gjorde du då?
  • Du kanske känner dig stressad. Fundera på när du har upplevt situationer då du både har presterat bra OCH mått bra på samma gång, tillfällen då stressen inte var närvarande (eller inte lika stark). Vad gjorde du då?
  • Du kanske har en stor utmaning framför dig. Fundera på när du har ställts inför andra stora utmaningar och lyckats få goda resultat. Vad gjorde du då?

 
Undersök dina positiva undantag, tidigare framgångar och goda exempel och leta efter orsakerna till att det ibland går/är bättre. Du kommer att upptäcka att du redan sitter inne med lösningen och att du har alla resurser som behövs. När du väl har identifierat några saker som redan har varit till hjälp för dig och som har visat sig fungera - fråga dig då hur du kan göra mer av det som fungerar.
 
Detta arbetssätt fungerar förstås lika bra för grupper som för enskilda individer. När du och dina kollegor brottas med ett gemensamt problem – gör likadant då. Leta efter era positiva undantag, dela era goda exempel och tidigare framgångar och undersök vad som orsakade dem. Där kommer ni att hitta idéerna till lösningen.
 
Lycka till!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln