Välkommen till min blogg!

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Få mina tips, tankar, nyheter och inspiration direkt i din inkorg. 

För drygt två år sedan flyttade min dotter till Norge för att jobba där i några år. Detta var något hon hade drömt om sedan hon tog studenten ett par år tidigare, men inte kommit till skott med. En av orsakerna till att det inte hade blivit av tidigare var att hon inte hade några vänner som ville följa med. Men så lärde hon känna en ny vän, som visade sig drömma om samma sak. Plötsligt fick min dotter ny energi och de här båda tjejerna började planera att åka till Norge tillsammans. Det var fantastiskt att höra min dotter när hon med stor entusiasm berättade om sin nya kompis: ”Det är så kul, för hon får fram sidor hos mig som jag nästan har glömt att jag har, hon får mig att bli den där positiva, driftiga, företagsamma och orädda personen som jag egentligen vill vara, och som jag har tappat bort under de senaste åren!”  

Har du också sådana människor som får fram det bästa i dig? Håll fast vid dem, de är guld värda!

De människor du umgås med har stort inflytande över hur du själv tänker och agerar. Vi anpassar oss till och blir som de människor vi tillbringar mest tid med. Forskning visar till exempel att du över tid utvecklar samma matvanor, hälsovanor och till och med karriärambitioner som de människor du har omkring dig. Om du är i en grupp människor som har riktigt höga mål kommer du att höja din egen ribba. Och det gäller även i motsatt riktning, om dina vänner inte är särskilt ambitiösa kommer du också att sänka dina ambitioner.

I en studie såg man att lågpresterande studenter som fick börja dela boende med högpresterare förbättrade de sina betyg. Och läkare har sett att om de bara ger sina patienter listor med råd för hur de ska leva mer hälsosamt, ja, då händer inte mycket. Men om patienterna tillbringar mer tid med andra människor som redan lever hälsosamt, då kommer beteendeförändringarna automatiskt.

Så - är grupptryck bra eller dåligt?

Ja, det beror ju på vilken grupp du är i. Om du ser till att du är i rätt grupp är det jättebra! Det absolut enklaste sättet att åstadkomma en förändring hos dig själv är att omge dig med andra människor som redan har de vanor, beteenden och karaktärsdrag du önskar dig.

Det kan alltså vara klokt att ta en grundlig titt på de människor du tillbringar mest tid med. Gillar du de här personerna? Vill du vara som de? Får de fram det bästa hos dig? Annars kanske du borde se över ditt umgänge och hitta andra människor att omge dig med.

Texten är hämtad från min nya bok: ”DEN LATA VÄGEN TILL ETT FANTASTISKT LIV – OCH ARBETSLIV”. En bok som vänder upp och ner på den traditionella synen på utveckling och framgång, där allt handlar om DIG SJÄLV, och visar hur du i stället kan SKAPA EN MILJÖ – med rätt människor, saker, platser, förutsättningar och idéer – som drar dig i den riktning du vill. Läs mer här.

 

Läs hela inlägget »

”Om du vill lyfta dig själv, lyft någon annan.”
Booker T. Washington


Många organisationer har olika former av priser och utmärkelser som de delar ut till sina medarbetare, oftast till de som har presterat bäst. Företaget Next Jump delar i stället ut sitt mest prestigefyllda pris, The Avengers Award, till den person som har varit mest hjälpsam mot sina kollegor och brytt sig mest om att gruppen som helhet ska lyckas. Allt enligt devisen “På egen hand kan vi lyckas bra, tillsammans kan vi åstadkomma stordåd”.

Det här är något vi alla kan ta efter. Tänk vilken skillnad att jobba i en organisation där kulturen präglas av hjälpsamhet och samarbete, snarare än tävlande och konkurrens. Och vi kan alla bidra till en sådan kultur. Var hjälpsam och generös, med både din tid och din kunskap. Stötta varandra så att alla får bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb. På så sätt lyfter hela teamet. Och det skapar också resultat för verksamheten. De mest framgångsrika organisationerna skapar enligt Cim Cameron, professor i management och organisation, en kultur som uppmuntrar goda handlingar, som att hjälpa varandra, vara generös, dela med sig av information och förlåta människor när de gör misstag.

Här i Sverige har pr-byrån Westander fått mycket uppmärksamhet för sin systematiska satsning på att skapa vad de kallar en snällhetskultur i företaget. En kultur som bygger på att man aktivt och medvetet hjälper och stöttar varandra och samarbetar för gruppens bästa. Här vill man inte ha några konsulter med vassa armbågar och man har inga interna tävlingar. Snällhetskulturen genomsyrar allt ifrån hur de rekryterar till hur de har utformat sina löne- och bonussystem. Lön och bonusar påverkas inte bara av de egna resultaten utan också av hur mycket man hjälper sina kollegor att nå sina mål. Snällhet handlar enligt VD:n Patrik Westander inte om mesighet, kravlöshet eller konflikträdsla. Det handlar om att vilja andra väl.

En del i att hjälpa varandra att lyckas är också att hjälpa varandra att våga misslyckas. Om alla känner sig trygga med att det är okej att göra fel och att vi hjälps åt att fixa det, bidrar det både till att vi hittar fler kreativa lösningar och att vi slipper ägna energi åt att mörka misstag eller hitta på ursäkter för att undgå kritik. Uppmuntra varandra att testa olika vägar, våga göra fel och våga också berätta om det. Vi kan alla lära av misstag och det bygger förtroende när alla vågar vara öppna.

Texten är hämtad från min nya bok: ”DEN LATA VÄGEN TILL ETT FANTASTISKT LIV – OCH ARBETSLIV”. En bok som vänder upp och ner på den traditionella synen på utveckling och framgång, där allt handlar om DIG SJÄLV, och visar hur du i stället kan SKAPA EN MILJÖ – med rätt människor, saker, platser, förutsättningar och idéer – som drar dig i den riktning du vill. Läs mer här.
 

Läs hela inlägget »

En viktig drivkraft för de flesta människor är att få känna att vi gör ett bra jobb, att vårt arbete är viktigt, att vi bidrar, presterar och uppnår goda resultat, och kan känna oss stolta över det vi presterar. Vi vill också få uppmärksamhet från andra för våra prestationer, ett kvitto på att vi bidrar med något bra.

Brist på uppskattning, ja, egentligen brist på återkoppling överhuvudtaget, kan göra att vi tappar motivationen och engagemanget. Forskning visar att om chefen fokuserar på dina styrkor ökar ditt engagemang dramatiskt jämfört med om chefen fokuserar på dina svagheter. Men värst är faktiskt om din chef ignorerar dig, då tappar du allra mest i engagemang. Att vara helt ignorerad är det värsta tänkbara psykologiska tillståndet. Du skulle faktiskt må bättre om din chef gick från att ignorera dig till att konstant klaga på vad du gör fel, för då får du åtminstone någon form av uppmärksamhet.
 
Brist på uppskattning kan också leda till en känsla av otillräcklighet, osäkerhet på oss själva och vår prestation. Duger jag? Är det överhuvudtaget någon som ser vad jag gör? Den här osäkerheten kan göra att vi anstränger oss och jobbar ännu hårdare, orsaka stress och i värsta fall bidra till utmattningssyndrom.  

Vad kan du då göra själv om du tycker att du får för lite uppskattning på ditt jobb? Här kommer några förslag:

  1. Fundera på vilka kollegor du själv uppskattar. Vad gör de som får dig att uppskatta dem? Gör likadant! Några exempel:
    - Leverera resultat. Gör ett bra jobb helt enkelt.
    - Var hjälpsam mot dina kollegor.
    - Var pålitlig.
  2. Bli själv bättre på att visa uppskattning gentemot dina kollegor – känslor och beteenden smittar och vi kan alla ta ansvar för att bidra till en feedbackkultur i organisationen.
  3. Ge feedback till dig själv! Uppmärksamma och fira det som går bra. Utvärdera i slutet av dagen; vad har gått bra och varför, vad har gått mindre bra och hur kan jag göra på ett annat sätt nästa gång.
  4. Hitta dina egna styrkor och försök få så mycket användning av dem som möjligt i ditt arbete. Att använda dina styrkor ger energi, lust och engagemang och hjälper dig att prestera bättre – och ökar därmed chansen att du får uppskattning för det du gör.
  5. Be din chef om mer återkoppling. Om du gör det ofta kan du förhoppningsvis hjälpa chefen att bli bättre på att själv ge återkoppling utan att du måste be om det. Du kan också föreslå att ni har regelbundna återkopplingsmöten. Tala om att det är viktigt för dig att få återkoppling för att veta om du gör ett bra jobb och fokuserar på rätt saker.
  6. Du kan även be dina kollegor om återkoppling.
  7. Ibland kanske du måste bli lite bättre på att marknadsföra dina prestationer – se till att chefen faktiskt vet vad du gör.

Lycka till!
 

Läs hela inlägget »

Vi matas ständigt med budskap om att vi ska tänka positivt, träna mentalt och sätta motiverande mål. Du ska tro på dig själv, du kan allt du vill, bara du har tillräckligt mycket viljestyrka, uthållighet och motivation. Allt verkar handla om dig själv – det är helt upp till dig att nå dina mål, prestera på topp på jobbet och skapa det där fantastiska livet du drömmer om.

Men tänk om det här inte är sant? Faktum är att det här sättet att se på utveckling och framgång glömmer bort en helt avgörande faktor, nämligen din miljö - de människor, saker, platser, idéer och förutsättningar du omger dig med.

En mängd studier visar att miljön är den kanske mest kraftfulla, och samtidigt mest förbisedda, katalysatorn för att förändra ditt liv. Vi människor utvecklas genom att anpassa oss till världen omkring oss, och därför är din miljö helt avgörande för hur du kommer att lyckas.

Viljestyrka är en begränsad resurs – ju mer du använder den desto svagare blir den. Men miljön håller ut hur länge som helst, den har ingen bortre gräns. Och då kan det ju vara smart att se till att ha miljön på din sida. En miljö som är full av hinder och irritationsmoment, eller som inte ger dig det stöd du behöver, gör det svårt att skapa långsiktig förändring. Men om du ser över och utformar din miljö så att den stöder dig i det du vill uppnå och ger dig inspiration, energi och skjuts åt rätt håll, då slipper du förlita dig på din egen viljestyrka och kan i stället bara glida med. Det blir som att åka rutschkana mot dina mål i stället för att kämpa i uppförsbacke och motvind.

Samma sak gäller förstås även på jobbet. Om du och dina kollegor ser till att skapa en riktigt gynnsam arbetsmiljö, där ni ger varandra inspiration, stöd och hjälp att lyckas, kommer ni att lyfta hela arbetsplatsen och göra det lätt och roligt att skapa goda resultat tillsammans.

Se dig omkring och titta på de människor, saker, platser, idéer och förutsättningar du själv omger dig med. Gör de det lätt för dig att växa, utvecklas och nå dina mål? Ger de dig stöd, energi, inspiration och draghjälp? Får de fram det bästa i dig? Eller suger de energi, hindrar dig och håller dig tillbaka?

Vilken liten förändring kan du göra i din miljö redan i dag för att göra den lite bättre?
 
Vill du lära dig mer miljöns påverkan och få en konkret metod för att utforma så gynnsamma miljöer som möjligt, både i ditt eget liv och på jobbet? Då vill jag tipsa om min nya bok ”Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv”.

(Illustration av Eva Abelson som också har illustrerat boken)
 

Läs hela inlägget »

Många är rädda för att framföra kritik, ge tuffa besked eller ta upp känsliga frågor. Det är lätt att dra sig för det, skjuta upp det eller göra det på ett sätt som blir otydligt och förvirrande för mottagaren. Men det behöver inte vara så svårt. Tänk att du faktiskt gör människor en tjänst och vill dem väl när du tar upp problematiska saker/beteenden och hjälper dem att komma tillrätta med dem. Att ge feedback är att visa omtanke. Och om vi tänker på alternativet – att inte säga något – är det snällare? Om du går till dig själv – skulle du vilja få veta att andra uppfattar något du gör som problematiskt så att du kan göra något åt det? Förmodligen. Här kommer 10 tips på hur du gör de svåra samtalen till bra samtal.

  1. Var generös med uppskattning och beröm i vardagen. Om stämningen på arbetsplatsen i grunden är uppskattande och alla känner sig sedda och bekräftade, blir det också mycket lättare att både ge och ta emot kritik när det är befogat.
  2. Ta tag i problem direkt. Felet många chefer gör är att de väntar alldeles för länge, samlar på sig all negativ och positiv feedback till utvecklingssamtalet en gång per år, och då får den stackars medarbetaren sitta en timma och lyssna på saker hen kunde ha gjort något åt för länge sen. Ta det direkt! Varje gång du träffar dina medarbetare, ge feedback, positiv eller negativ (men blanda dem inte, se punkt 5). 
  3. Förbered dig. Fundera igenom vad du vill få sagt, vilket syfte du har med samtalet och vad du vill uppnå. Tänk igenom olika reaktioner du kan tänkas få, och hur du vill bemöta dem.
  4. Leverera ditt budskap innan du ställer frågor. Jag hör ofta chefer inleda svåra samtal med att ställa frågor: ”Hur trivs du här hos oss?”, ”Hur tycker du att det går för dig?”, ”Hur är det med dig? Är allt bra här på jobbet? Och hemma då?”. Gör inte det! Syftet är säkert gott, du vill visa att du bryr dig om, och du kanske också vill börja lite mjukt och sondera terrängen lite. Men det enda du uppnår är att du skapar förvirring och osäkerhet hos den andre kring vad ditt egentliga syfte med samtalet är. Leverera ditt budskap först, därefter kan du ställa frågor och be om den andres tankar kring det du har fört fram.
  5. Gå rakt på sak och var tydlig. Linda inte in ditt budskap och använd inte sandwichmodellen (beröm-kritik-beröm). Risken är att det du egentligen vill framföra inte går fram om du har en massa lull-lull runtomkring. Berömmet är dessutom mer eller mindre bortkastat om du blandar det med kritik. Mer om varför du inte ska använda sandwichmodellen kan du läsa här.
  6. Var empatisk samtidigt som du är professionell. Att gå rakt på sak innebär inte att du ska dundra fram som en bulldozer utan medkänsla. Du kan vara empatisk och visa omtanke samtidigt som du är saklig och uppriktig. Inled samtalet med en förvarning om att du ska ta upp något jobbigt/obekvämt/känsligt. Du kan till exempel säga: ”Jag har en känslig sak att ta upp, och jag vill att du ska veta att jag gör det för att jag bryr mig om dig.” Och sedan går du rakt på budskapet. Beskriv det oönskade beteendet, vilka konsekvenser det kan få, och att du vill förhindra dessa konsekvenser. Säg till exempel: ”Jag har lagt märke till att du har luktat alkohol flera morgnar när du har kommit till jobbet de senaste veckorna. Det här gör mig orolig, dels för hur du mår, men också eftersom vi jobbar i en farlig miljö och jag vill inte att du ska riskera din egen eller andras säkerhet.” Fråga sedan efter den andres syn på saken, tankar, reflektioner. I fallet med alkohol kanske du säger: ”Hur mår du egentligen?”
  7. Var inte rädd för känslor. Var inte rädd för att den andre kan komma att reagera med gråt, ilska eller andra starka känslor. Känslor är inte farliga! Behåll lugnet och bara vänta ut känsloreaktionen, hämta en näsduk till den som gråter, säg kanske något i stil med ”Jag förstår att det är jobbigt” men var i övrigt tyst. Träna dig på att visa trygghet i att arbeta med starka känslor, att hantera dig själv och inte bli överväldigad av eller indragen i andras känslor. Backa inte från ditt budskap för att du tycker så synd om den andre eller för att det blir jobbigt, stå fast vid att det du har tagit upp är ett problem som behöver hanteras.
  8. Se den goda intentionen. Utgå ifrån att andra människor har goda avsikter, precis som du. Även om deras handlingar ibland blir fel eller irriterande, så har de i de flesta fall goda intentioner. Om du ska ta upp ett negativt beteende kan det vara bra att bekräfta att du ser den goda avsikten. Säg till exempel: ”Jag vet att du är lika mån om xxx som jag, men när du gjorde… så fick det konsekvensen att..." 
  9. Sätt av gott om tid. Dra inte ut på den första delen av samtalet, den där du ska leverera ditt budskap. Det behöver inte ta mer än 2 minuter att få fram ditt ärende. Men sätt av gott om tid för att lyssna på din medarbetares upplevelse och komma överens om hur ni går vidare.
  10. Följ upp. Beteenden och vanor ändras inte på en dag. Boka in en tid när ni träffas igen och stämmer av. Ibland kanske ni också måste bryta samtalet, ta en paus och låta det ni har pratat om sjunka in. Bestäm när ni ska ses igen innan ni skiljs åt.

Lycka till!
 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Senaste kommentarer

Etiketter