Välkommen till min blogg!

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Få mina tips, tankar, nyheter och inspiration direkt i din inkorg. 

Så här runt nyår är det många som avger nyårslöften. De allra flesta av dessa löften blir inte så långlivade, 80% av alla nyårslöften bryts enligt en studie av FranklinCovey.

Varför är det så svårt att stå fast vid beslutade förändringar? Förklaringen ligger i att de flesta har fel taktik, de förlitar sig helt på sin egen viljestyrka, motivation och självdisciplin. Det kan säkert fungera för vissa, riktigt disciplinerade och målmedvetna personer, men problemet är att viljestyrka är en begränsad resurs. Ju mer du använder den, desto svagare blir den. Och ju svagare den blir, desto lättare att ge upp och återfalla i gamla vanor.

Så vad är knepet om du vill lyckas hålla fast vid dina löften och beslutade förändringar? Jo, det är att sluta försöka förändra dig själv och i stället göra förändringar i din miljö – allt och alla du omger dig med. Det är både enklare och mer effektivt. Om du har en miljö som motarbetar, hindrar och suger energi från dig krävs det extremt mycket viljestyrka för att lyckas. Och risken är att den inte räcker till. Men om du i stället har en miljö som stöttar, inspirerar och lyfter dig, då behövs inte så mycket egen viljestyrka. Din miljö kommer att dra dig i rätt riktning.

Vi människor påverkas mycket mer än vi kanske tror av de miljöer vi befinner oss i. Tänk att du börjar på ett nytt jobb. Så snart du hamnar i den nya miljön börjar du anpassa dig till den, medvetet eller omedvetet. Ganska snabbt har stämningen, jargongen och rutinerna fått fäste hos dig. I bästa fall är det en positiv miljö där du kan trivas och blomma ut. I sämsta fall en miljö som dränerar dig och gör dig till en skugga av ditt forna jag. Tänk dig att du åker på semester till en tropisk paradisö. Eller går på en konsert med din absoluta favoritartist. Eller hamnar i fängelse. Var och en av dessa miljöer skulle naturligtvis också påverka dig, och det ganska omgående.

Har du någon gång varit med om att du har åkt iväg på en kurs, en workshop eller något annat event, där hela miljön är så inspirerande att du känner att du har förändrats som människa? Du träffar nya, fantastiska människor, lär dig massor av spännande saker och börjar kanske tänka i helt nya banor. Maten är god, samtalen intressanta och omgivningarna vackra. Och du anpassar dig snabbt till den här inspirerande miljön och tänker: ”Wow, mitt liv är förändrat för alltid, från och med nu ska jag leva precis i enlighet med allt bra jag har lärt mig!”

Sedan kommer du hem till din vanliga miljö och vad händer? Jo, efter bara några veckor, eller kanske till och med några dagar, är du tillbaka i dina vanliga rutiner och är precis samma person som du alltid har varit.

Varför är det så svårt att behålla inspirationen och din nya ambitioner? Därför att när kursen är slut åker du tillbaka till din gamla miljö, och den har inte förändrats utan ser precis likadan ut som tidigare. Så snart du kommer tillbaka anpassar du dig tillbaka till den gamla miljön och blir precis som du var innan du åkte på kurs.

För att behålla ditt inspirerade tillstånd behöver du förändra din gamla miljö innan du återanpassar dig till den. Du behöver lägga till saker, platser eller personer i din gamla miljö som påminner dig om det du vill göra, som hjälper dig att behålla energin och motivationen och som gör det lätt att fortsätta på din nya väg. Och du behöver rensa bort sådant som saboterar för dig.

Samma sak gäller om du vill lyckas hålla dina nyårslöften.

Exakt vilka förändringar som skulle hjälpa just dig kan bara du veta, men här är några exempel som kanske kan ge lite inspiration (från sex av de tio miljöer jag tar upp i min bok):  

  • Relationer och Nätverk: Du blir som de du umgås med. Vanor, beteenden, ambitioner, känslor – nästan allt smittar. Se till att tillbringa tid med människor som redan har de vanor och beteenden du vill ha, och människor som tror på dig, stöttar och lyfter dig. Här, här och här kan du läsa mer om att ta hjälp av människor i din miljö.
  • Fysisk miljö: Nästan halva din tid går du på ”autopilot”, och då är det din miljö och dina vanor som styr, inte medvetna beslut. Ändra din fysiska miljö så att det blir lätt att göra det du vill ägna dig åt och svårt att göra det du inte vill. Vill du till exempel läsa mer och se mindre på TV, lägg fram dina mest lockande böcker på soffbordet och ställ in TV:n i garderoben. Läs här hur Victor Hugo gjorde för att skriva ”Ringaren i Notre Dame” på mindre än ett halvår.
  • Naturen: Vill du bli mer kreativ? Tillbringa mer tid i naturen, eller ta in naturen i ditt hem och på din arbetsplats i form av till exempel krukväxter och tavlor med naturmotiv. Vill du komma ut och röra på dig mer? Skaffa en hund. Här hittar du mer om alla välgörande effekter naturen har på oss.
  • Teknologisk miljö: Skaffa appar till telefonen som ger dig bättre struktur, gör dig mer effektiv, peppar dig att träna, meditera, laga vegetariskt eller vad du nu vill göra.
  • Memetisk miljö (de idéer och influenser du omger dig med): Hitta nya influenser och källor till idéer, information och kunskap inom ett område som kan föra dig närmare det du vill uppnå. Det kan till exempel vara podcasts, böcker, bloggar eller grupper på Facebook och LinkedIn. 


Vill du lära dig mer om hur du tar hjälp av din miljö för att nå mål, skapa resultat eller helt enkelt må bra? Läs min nya bok ”Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv”.

Sagt om boken:
”Jag fastnade helt och känner mig nu så himla inspirerad! Så konkret, rolig och nyttig. En feelgood-bok som visar att allt går att utveckla och vi själva står ansvariga för att arbeta för vårt välmående. Årets julklapp!"
”Mycket klok bok med många konkreta och verkningsfulla tips. Enkla att följa och applicera i vardagen. En av dom topp 10 böcker jag läst i livet.”
”Om du vill ha en annorlunda och väldigt handfast bok om personlig utveckling med fötterna på jorden – ja, då är det den här du ska köpa!”


Gott nytt år och lycka till!

 

Läs hela inlägget »

Lite roligt att "skogsbada" finns med på Språkrådets lista över nyord 2017. Jag beskriver fenomenet i min nya bok (naturen är en av de tio miljöer boken tar upp), och ägnar mig åt just det på omslaget. :) Här är ett utdrag:

Naturen har en stark dragningskraft på oss människor. Vi fascineras av vackra regnbågar, glimmande stjärnor på natthimlen, panoramavyer över vackra landskap, eller ljudet av vågor mot en sandstrand. De flesta av oss har favoritplatser i naturen, platser och miljöer där vi kopplar av, tankar ny energi och får ny inspiration. Att ha kontakt med och vistas i naturen får oss att känna oss mer levande, ger lugn, harmoni, återhämtning och glädje.

Naturen har också positiva effekter på din hälsa. Att vistas i skogsmiljö sänker nivåerna av stresshormonet kortisol, sänker pulsen och blodtrycket, förbättrar immunförsvaret och minskar också känslor av ångest, nedstämdhet och trötthet.

I Japan har ”att bada i skog” varit en del i det nationella folkhälsoprogrammet sedan 1982. Idén med skogsbadandet är att helt enkelt vistas bland träd, utan att göra något. Inga stegräknare eller prestationer, poängen är att bara vara, att sitta stilla och vila eller strosa i sakta mak. Skogsluft inte bara känns friskare och bättre, faktum är att träd och andra växter utsöndrar olika essentiella oljor för att skydda sig själva från bakterier och insekter. Att andas in dessa ämnen har visat sig stärka vårt immunförsvar.

Att regelbundet tillbringa tid i naturen har en en hel rad andra positiva effekter också. Du blir mer kreativ, du förbättrar ditt minne, du presterar bättre, ja, du blir faktiskt till och med lite smartare.

Ur "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv". 
 

Läs hela inlägget »

Ett av de bästa sätten att nå mål, stå fast vid beslutade förändringar eller skapa nya vanor, är att ta hjälp av din miljö, dvs de människor, saker, platser, influenser och förutsättningar som du omger dig med. Om du ser över de olika delarna i din miljö och utformar dem så att de lyfter, inspirerar och ger dig draghjälp, slipper du förlita dig så mycket på din egen viljestyrka och självdisciplin.

Ett av mina mål är till exempel att skriva en ny bok. Och för att lyckas med det har jag sett till att omge mig med vänner som också har skrivit (eller håller på att skriva) böcker. Vänner som jag kan ringa till och bolla idéer, som ställer upp som testläsare och ger nya infallsvinklar.

Jag har också bokat in gemensamma skrivdagar med min kontorskompis Malin, som också är i startgroparna för att skriva en ny bok. I går och i dag har vi suttit tillsammans på vårt kontor och skrivit på våra respektive böcker, varvat med att vi har bollat olika frågor och testat idéer på varandra. Det blev fantastiskt bra, vi fick både mycket gjort och hade dessutom roligt under tiden, så nu är nya gemensamma skrivdagar bokade i januari.

Det här kan du också göra! Oavsett vilket mål du har, vilken förändring du vill uppnå eller vilka nya vanor du vill skapa, så kan du se till att tillbringa så mycket tid som möjligt med andra människor som vill samma sak. Om du till exempel vill börja träna, skaffa en träningskompis som du bokar in pass med. Om du funderar på att starta eget företag - hitta andra egenföretagare att inspireras och lära av. Om du vill bli vegan, hitta andra veganer att få tips av och kanske träffa och laga mat ihop.

Fler tips för hur du kan ta hjälp av din miljö för att nå dit du vill hittar du i min bok "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv". 
 

Läs hela inlägget »
Victor Hugo - här med kläder på. Victor Hugo - här med kläder på.

Sommaren 1829 skrev Victor Hugo ett avtal med sin förläggare om att skriva boken ”Ringaren i Notre Dame”. Ett år senare hade han fortfarande inte börjat skriva – i stället hade han ägnat sig åt sällskapsliv och andra projekt. Till slut tröttnade förläggaren på att Hugo ständigt sköt upp skrivandet, och krävde att boken skulle bli klar inom sex månader.

Med denna tuffa deadline hängande över sig bestämde sig Hugo för att göra något åt sin ständiga prokrastinering. Han samlade ihop alla sina kläder och skickade iväg dem från sin bostad till ett låst förråd. Det enda han hade kvar var en sjal att svepa in sig i. När han inte längre hade några kläder att visa sig i kunde han varken gå ut eller bjuda hem folk – att sitta inne och skriva blev hans enda alternativ. Strategin fungerade, Hugo tillbringade hela dagarna med att frenetiskt skriva på sin bok, som blev färdig och publicerades två veckor innan deadline.

Ett extremt men ganska kul exempel på hur du kan utforma din miljö så att den gör det lätt att göra rätt och svårt att göra fel.  

Här är några mindre extrema exempel på vad du kan göra själv för att göra det lättare att stå fast vid beslutade förändringar:

  • Om du vill se mindre på TV – göm TV:n i en garderob, eller ta ur batterierna ur fjärrkontrollen och lägg dem i en låst låda i ett annat rum.
  • Om du vill ägna mindre tid åt sociala medier eller mobilspel – stäng av aviseringarna eller ta bort apparna från telefonen så att de inte blir lika lättillgängliga.
  • Om du vill äta nyttigare – rensa ut onyttig mat ur skåpen (om du vill ha chips till helgen, göm dem på en hylla högst upp, längst in i garaget tills det är tillåtet att äta av dem), fyll skåpen med nyttiga matvaror som är både goda och lättlagade, ha en skål med frukt stående framme.
  • Om du vill komma igång och träna – ställ löparskorna bredvid sängen så att du bara kan kliva i dem när du vaknar på morgonen (sov i löparkläderna om du vill göra det ännu lättare), eller skaffa en träningskompis som ringer på din dörr på avtalad tid (då är det svårt att smita undan).
  • Om du vill spara pengar – ordna en automatisk månadsöverföring till ditt sparkonto, eller gör som en god vän till mig; lägg kreditkortet i en påse med vatten och lägg in det i frysen.

Ja, du förstår poängen – utforma din miljö så att det du egentligen vill göra blir enkelt och lättåtkomligt, medan det du lockas av i stunden, men som du egentligen inte vill göra, blir svårare och krångligare.

Ett sista tips: Använd dig av en tjänst som StickK.com, där du kan skriva in ditt mål och satsa pengar på dig själv, och om du misslyckas kan du i förväg bestämma att pengarna ska gå till en intresseorganisation som du avskyr.  Det borde ju öka motivationen att göra det du ska, eller hur?

Vill du lära dig mer om hur du utformar en riktigt gynnsam miljö som stöttar, inspirerar och drar dig åt rätt håll? Läs min bok ”Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv”.
 

Läs hela inlägget »

Många forskare är i dag överens om att det är betydligt mer effektivt att tillvarata och bygga vidare på dina styrkor än att åtgärda dina svagheter om du vill nå verklig framgång i livet. Dina svagheter ska du naturligtvis göra något åt om de ligger i vägen för dig och hindrar dig. Men dina svagheter kommer aldrig att göra dig mästerlig på något, så lägg inte mer krut än nödvändigt på dem, det räcker att du får upp dem på en okej nivå. Det är genom att hitta och bygga vidare på dina styrkor som du kan skapa de bästa resultaten.

För att hitta dina styrkor kan du fundera över vad du alltid har varit bra på och haft lätt för. Men en styrka inte bara något som du är bra på, den ger också energi och får dig att känna dig som ditt ”rätta jag”. När du använder dig av en styrka känner du dig engagerad och hamnar lätt i flow, du presterar på topp och kan få massor uträttat utan att det känns särskilt ansträngande.

Ett annat sätt att hitta dina styrkor är att göra tester på nätet. Ett test som är vetenskapligt framtaget, och dessutom helt gratis, är VIA Survey of Character Strengths. Gallup har också tagit fram ett välanvänt test som heter StrengthsFinder, det kostar dock en slant att göra.

Du kan också göra en egen ”styrkeenkät”. Skicka ett mejl till 8-10 personer som känner dig från olika sammanhang – kollegor, din chef/tidigare chef, familjemedlemmar och vänner – och be dem berätta vilka de tycker att dina främsta styrkor är. Du kan även fråga i vilka sammanhang eller med vilka arbetsuppgifter du kommer som allra bäst till din rätt. Den här övningen är inte bara lärorik utan också en riktig boost för självförtroendet.

När du väl har tagit reda på vilka dina styrkor är, gäller det att få så mycket användning av dem som möjligt och hitta sätt att utveckla dem vidare. Fundera också över vilka styrkor som finns i din arbetsgrupp och hur ni bäst kan tillvarata varje individs unika styrkor. Att ta vara på styrkor har inte bara positiva effekter för dig själv, det ger också fördelar för verksamheten i form av högre produktivitet, nöjdare kunder, lägre personalomsättning och lägre sjukfrånvaro.

Några som har förstått det här är det brittiska företaget Cougar Automation. De uppmuntrar sina anställda att prata om sina styrkor i teamet, och att fördela arbetsuppgifterna sinsemellan så att var och en får göra mer av sådant som tillvaratar deras styrkor. Det behöver inte vara stora förändringar, bara att få bli av med en sak som dränerar dig och få lägga till en sak som du älskar gör enorm skillnad. Cougar Automation har vunnit ett flertal priser för sin excellenta service, och deras VD Clive Hutchinson säger att den viktigaste hemligheten bakom framgången är just att de systematiskt arbetar för att tillvarata sina medarbetares styrkor, något som har lett till såväl gladare personal som nöjdare kunder.

(Texten är hämtad från min nya bok: ”DEN LATA VÄGEN TILL ETT FANTASTISKT LIV – OCH ARBETSLIV”. )
 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Senaste kommentarer

Etiketter