Blogg & Nyheter

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Få mina tips, tankar, nyheter och inspiration direkt i din inkorg. Fyll i din e-postadress nedan och klicka på Prenumerera. Brevet kommer med oregelbundna mellanrum, ca en gång i månaden.
Genom att klicka på "Prenumerera" samtycker du till att jag behandlar dina personuppgifter. Här kan du läsa om hur jag hanterar personuppgifter.

2016 > 12

Så här inför nyår kommer många tips om hur du ska utvärdera/göra ett bokslut över året som har gått och sätta nya mål för det kommande året. Många gånger kan det kännas så komplicerat och stort att man inte orkar utan bara struntar i det. Men varför krångla till saker när man kan göra det enkelt?

I Lösningsfokus är just enkelhet en viktig beståndsdel. Grundtesen i Lösningsfokus är:

”Hitta det som fungerar och gör mer av det. Sluta göra det som inte fungerar och gör något annat i stället.”

Här är några frågor inspirerade av Lösningsfokus som du kan reflektera kring för att ta ut riktningen för 2017:

  1. Vad är viktigt för dig? Vad vill du ha mer av i ditt liv?
  2. Vad har du gjort under 2016 som tar dig i rätt riktning? Vad är det som redan fungerar bra? Hur kan du fortsätta göra det och kanske till och med göra mer av det? Tänk små steg – du behöver inte göra några dramatiska förändringar, vad skulle ett litet steg i rätt riktning kunna vara för dig?
  3. När du funderar över vad som har gått bra – fundera också över vilka styrkor du har som har gjort det möjligt. Du har redan alla resurser du behöver. Hur kan du använda dem ännu mer?
  4. Vad har fungerat mindre bra under 2016? Du behöver inte gräva ner dig i det och leta efter orsakerna till att det inte har fungerat. Sluta helt enkelt att göra det som inte fungerar och testa något annat i stället. Våga experimentera och var inte rädd för att misslyckas. Det värsta som kan hända är att ditt experiment inte ger önskat resultat och då är det bara att sluta med det och prova en annan väg.
     

Lycka till och Gott Nytt År!

PS. Den här enkla frågesekvensen kan du använda när som helst under året. Du kan även ta med den till jobbet och använda den i ditt team - det är bara att ändra några formuleringar, t ex ”Vad är viktigt för oss? Vad vill vi ha mer av i vårt team?”.
 

Läs hela inlägget »

Julen är en tid då vi ska vara snälla och bry oss om våra nära och kära, och gärna också göra något gott för andra människor som har det svårt. Men glöm inte bort att vara snäll mot dig själv. Här kommer tre tips för att ge dig själv en riktigt god jul:

  • Var hälsosamt egoistisk. Låt inte stress, förväntningar och krav ta knäcken på dig, oavsett om de kommer från andra eller från dig själv. Ge dig själv utrymme att känna efter vad du själv vill och att göra sådant du själv mår bra av. Det är du värd.
  • Träna på självmedkänsla. Om du inte lyckas få till allt precis som du skulle ha önskat, klandra inte dig själv utan var snäll. Visa lika mycket medkänsla och vänlighet mot dig själv som du skulle göra mot din bästa vän. Du är en människa och människor är inte perfekta. Även om vi har goda intentioner får vi inte alltid de resultat vi önskar. Låt det vara ok.
  • Se ljuspunkterna i tillvaron och allt du har att vara tacksam för. Låt dig inte luras av alla fantastiska julfiranden du ser i sociala medier, även bakom de mest lyckliga statusuppdateringarna finns vanliga människor med sina egna sorger och bekymmer. Även om din jul inte motsvarar din bild av hur en perfekt jul ska vara, fastna inte i det du inte har utan se det du faktiskt har. Och kom ihåg att många människor på vår jord skulle önska att de hade det du har.


Varma julhälsningar från mig <3
 

Läs hela inlägget »

De frågor vi ställer till oss själva och andra påverkar vilket resultat vi får. Att borra vidare i det som inte fungerar kan få små problem att kännas mycket större. Att ställa frågor om när saker fungerar bättre hjälper oss se möjligheter och hitta lösningar.
Så här kan samma problem angripas på två helt olika sätt:
 
Problemfokus:
A: Jag kan inte hitta tid att skriva en viktig rapport.
B: När är skrivande ett problem?
A: Jag blir alltid distraherad av mailen och alla frågor och uppgifter som kommer in där.
B: Vad är orsaken till den här bristande förmågan att fokusera på det du borde göra?
A: Tja, jag har ju alltid varit lättdistraherad och bra på att skjuta upp saker.
B: Så det blir svårt för dig att skriva den här rapporten?
A: Ja, jag antar det. Kanske borde jag helt enkelt pausa projektet ett tag tills jag har lärt mig att bli mer disciplinerad.
 
Lösningsfokus:
A: Jag vill hitta tid att skriva en viktig rapport.
B: När brukar du lyckas bäst med att tillbringa en timma om dagen med att skriva?
A: När jag gör det direkt på morgonen, innan jag kollar mailen.
B: Så, hur kan du se till att skriva rapporten?
A: Jag ska skriva en timma eller två direkt när jag kommer till jobbet. Vänta med att öppna mailen till efteråt.
B: Vad mer?
A: Försöka förlägga möten till eftermiddagen när det är möjligt. Hålla morgnarna fria. Det låter faktiskt jättebra, jag ska prova det här redan i morgon.
 
Vilket angreppssätt föredrar du?

(Exemplet är fritt översatt från boken "The Solution Focus" av Jackson & McKergow)
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: lösningsfokus, frågor

Nu visar forskning att det faktiskt kan fungera.

De människor vi omger oss med påverkar vår egen upplevda lycka. Och det gäller inte bara de människor vi har i vår egen vänkrets, utan även de som befinner sig två eller tre led ifrån oss.

Om du har en vän som är lycklig ökar chansen att du ska känna dig lycklig med 15%. Och det låter ju bra, men det stannar inte där. Om din väns vän är lycklig ökar chansen att du ska känna dig lycklig med 10%, och om vännens väns vän är lycklig ökar dina chanser till lycka med 6%. Även om du aldrig har träffat den sistnämnda!

Ett bra sätt att öka din egen lycka är alltså att bidra till att dina vänner är lyckliga, så att de kan sprida det vidare till sina vänner och så vidare. Ganska fiffigt, eller hur?

(Källa: Nicholas Christakis & James Fowler, “Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives”)

Läs hela inlägget »
Etiketter: karma, lycka, relationer

Tänk dig att du säger till mig att du inte vill ha kaffe. Då skulle du nog bli ganska förvånad om jag fortsatte ställa frågor och bad dig berätta mer om den där koppen kaffe - som du inte vill ha. Och jag skulle inte lära mig ett dugg om vad du vill ha i stället, du kanske vill ha te, vatten eller juice, eller du kanske inte vill ha något alls att dricka utan skulle hellre gå en promenad. 

Ändå är det precis så här människor ofta förväntar sig att jag ska bete mig när jag kommer ut som konsult och träffar kunder och klienter. Om jag t ex kommer till en organisation där de har problem med stress, då förväntar de sig att jag ska ställa en massa frågor om orsakerna till och konsekvenserna av den här stressen - som de inte vill ha.

Men jag föredrar att ställa frågor om hur de vill ha det i stället och om exempel på när de redan idag uppnår det. När känner de sig mindre stressade? När lyckas medarbetarna upprätthålla en balans så att de både mår bra och presterar bra på samma gång? Vad är det som bidrar till att det ibland går extra bra? Finns det några medarbetare som lyckas extra bra med det här? Hur bär de sig åt?

Det här är skillnaden mellan problembaserad utveckling och styrkebaserad utveckling. 

Problembaserad utveckling fokuserar på problemen - det man inte vill ha. Risken när man bara pratar om problem är att de förstoras - allt fokus riktas mot hur stressigt det är och ju mer man pratar om stressen desto mer stressade känner sig alla. Det kan också skapa en känsla av maktlöshet.

Styrkebaserad utveckling fokuserar i stället på det man vill ha mer av - lösningar, resurser, styrkor och det som redan fungerar bra. Det skapar hopp och energi och det hjälper människor att se möjligheter och lösningar och inse att de redan har de resurser som krävs för att nå dit de vill.

Vilket angreppssätt skulle du föredra? Att jag tjatar om kaffet du inte vill ha eller att jag frågar vad du vill ha i stället?
 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Senaste kommentarer

Etiketter