Blogg & Nyheter

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Få mina tips, tankar, nyheter och inspiration direkt i din inkorg. Fyll i din e-postadress nedan och klicka på Prenumerera. Brevet kommer med oregelbundna mellanrum, ca en gång i månaden.
Genom att klicka på "Prenumerera" samtycker du till att jag behandlar dina personuppgifter. Här kan du läsa om hur jag hanterar personuppgifter.

2017 > 03

Vilka problem brottas du med just nu? Och hur hanterar du dem?
 
Många fastnar i att älta sina problem, de grubblar över vad som orsakar dem, tycker synd om sig själva, letar kanske efter någon annan att skylla på, och pratar med och får bekräftat av sina nära och kära hur jobbigt det är. Men den här strategin leder sällan till en lösning, snarare riskerar du att sjunka ännu djupare och känna dig helt uppgiven och maktlös.
 
Det du behöver påminna dig om är att nästan inga problem är lika starka hela tiden. Ibland är problemet inte alls närvarande, ibland kanske det känns mindre allvarligt. Ibland har du tillfällen då det känns lite bättre, eller åtminstone mindre dåligt. Och du har troligen tidigare erfarenheter av att ha hanterat liknande problem.
 
Fokusera på dessa positiva undantag! Vad är det som bidrar till att det känns eller fungerar bättre ibland? Vem gör vad för att få de positiva undantagen att inträffa? Vad gör du själv annorlunda? Vad gör andra som bidrar? Hur har du gjort tidigare när du har lyckats lösa liknande problem?
 
Några exempel:

  • Du kanske känner dig deppig och låg. Fundera på om du har haft några tillfällen de senaste veckorna då du kände dig lite gladare (eller åtminstone mindre deppig). Vad gjorde du då?
  • Du kanske har en missnöjd kund som du fasar för att behöva ringa. Fundera på när du har skapat riktigt goda kundrelationer tidigare. Vad gjorde du då?
  • Du kanske känner dig stressad. Fundera på när du har upplevt situationer då du både har presterat bra OCH mått bra på samma gång, tillfällen då stressen inte var närvarande (eller inte lika stark). Vad gjorde du då?
  • Du kanske har en stor utmaning framför dig. Fundera på när du har ställts inför andra stora utmaningar och lyckats få goda resultat. Vad gjorde du då?

 
Undersök dina positiva undantag, tidigare framgångar och goda exempel och leta efter orsakerna till att det ibland går/är bättre. Du kommer att upptäcka att du redan sitter inne med lösningen och att du har alla resurser som behövs. När du väl har identifierat några saker som redan har varit till hjälp för dig och som har visat sig fungera - fråga dig då hur du kan göra mer av det som fungerar.
 
Detta arbetssätt fungerar förstås lika bra för grupper som för enskilda individer. När du och dina kollegor brottas med ett gemensamt problem – gör likadant då. Leta efter era positiva undantag, dela era goda exempel och tidigare framgångar och undersök vad som orsakade dem. Där kommer ni att hitta idéerna till lösningen.
 
Lycka till!
 

Läs hela inlägget »

Om man söker på arbetsglädje eller arbetsmiljö på nätet hittar man mängder av tips och långa listor på faktorer som behöver finnas. Men egentligen behöver det inte göras så komplicerat. De absolut viktigaste beståndsdelarna i en god arbetsmiljö kan faktiskt sammanfattas med bara två ord: Resultat och Relationer.

Resultat handlar om att vi vill känna att vi bidrar, att vi gör ett bra jobb, skapar goda resultat och kan känna stolthet över våra prestationer. Och samtidigt vill vi kunna se oss omkring och glädjas åt och känna stolthet över våra kollegors prestationer och våra gemensamma framgångar. Vi behöver också få bekräftelse från andra, uppskattning både från chefen och från våra kollegor och kunder, ett kvitto på att vi gör ett bra jobb.

Relationer handlar om att vi vill ingå i en social gemenskap och känna samhörighet med våra kollegor. Vi människor har ett grundläggande behov av att tillhöra. Helst vill vi också gilla dem vi jobbar med, och vi vill att de ska gilla oss. För våra förfäder var det rent av livsviktigt att tillhöra en grupp – blev man utstött så dog man, det visste alla. Så är det inte riktigt idag, men samma rädsla finns kvar. Det är därför mobbning, utfrysning och kränkande särbehandling är bland det värsta vi kan utsätta en annan människa för.

Vi vill alltså göra ett bra jobb och vi vill ingå i en social gemenskap. Lägg märke till att det inte räcker med bara en av dessa faktorer för att vi ska trivas på jobbet, båda måste finnas på plats. En arbetsplats som enbart fokuserar på resultat riskerar att inte bli någon särskilt trevlig plats att vara på, och om människor börjar vantrivas kommer även resultaten att bli lidande. En arbetsplats som enbart fokuserar på relationer kan säkert vara trivsam ett tag, men det blir kanske inte så mycket gjort, vilket på sikt kan skapa frustration och leda. Men om man fokuserar på både resultat och relationer kan de tillsammans bidra till en fantastisk arbetsmiljö.

Faktum är att alla andra faktorer i arbetsmiljön kommer längre ner i studier av hur man upplever sin arbetsplats och hur stark arbetsglädje man känner. Resultat och Relationer kan till och med uppväga en dålig fysisk arbetsmiljö. Om arbetsplatsen ligger högt på de här dimensionerna kommer vi uppleva att det är värt att fortsätta gå till jobbet och anstränga oss dag efter dag, även om den fysiska miljön är riktigt usel. Det betyder naturligtvis inte att ni ska strunta i den fysiska arbetsmiljön, men det är de insatser ni gör på de här områdena som kommer att ge allra störst effekt.

Och det bästa av allt är att det här är saker som alla på arbetsplatsen kan hjälpas åt med. Så fundera på hur det ser ut på din egen arbetsplats. Hjälper ni varandra att göra ett bra jobb och inkluderar ni alla i den sociala gemenskapen? Vad kan du själv göra för att bidra till ökad trivsel och arbetsglädje för dina kollegor?

(Källor: bl a Alexander Kjerulf, Clas Malmström & Lennart Skoglund)
 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Senaste kommentarer

Etiketter