Blogg & Nyheter

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Få mina tips, tankar, nyheter och inspiration direkt i din inkorg. Fyll i din e-postadress nedan och klicka på Prenumerera. Brevet kommer med oregelbundna mellanrum, ca en gång i månaden.
Genom att klicka på "Prenumerera" samtycker du till att jag behandlar dina personuppgifter. Här kan du läsa om hur jag hanterar personuppgifter.

2017 > 11

Många forskare är i dag överens om att det är betydligt mer effektivt att tillvarata och bygga vidare på dina styrkor än att åtgärda dina svagheter om du vill nå verklig framgång i livet. Dina svagheter ska du naturligtvis göra något åt om de ligger i vägen för dig och hindrar dig. Men dina svagheter kommer aldrig att göra dig mästerlig på något, så lägg inte mer krut än nödvändigt på dem, det räcker att du får upp dem på en okej nivå. Det är genom att hitta och bygga vidare på dina styrkor som du kan skapa de bästa resultaten.

För att hitta dina styrkor kan du fundera över vad du alltid har varit bra på och haft lätt för. Men en styrka inte bara något som du är bra på, den ger också energi och får dig att känna dig som ditt ”rätta jag”. När du använder dig av en styrka känner du dig engagerad och hamnar lätt i flow, du presterar på topp och kan få massor uträttat utan att det känns särskilt ansträngande.

Ett annat sätt att hitta dina styrkor är att göra tester på nätet. Ett test som är vetenskapligt framtaget, och dessutom helt gratis, är VIA Survey of Character Strengths. Gallup har också tagit fram ett välanvänt test som heter StrengthsFinder, det kostar dock en slant att göra.

Du kan också göra en egen ”styrkeenkät”. Skicka ett mejl till 8-10 personer som känner dig från olika sammanhang – kollegor, din chef/tidigare chef, familjemedlemmar och vänner – och be dem berätta vilka de tycker att dina främsta styrkor är. Du kan även fråga i vilka sammanhang eller med vilka arbetsuppgifter du kommer som allra bäst till din rätt. Den här övningen är inte bara lärorik utan också en riktig boost för självförtroendet.

När du väl har tagit reda på vilka dina styrkor är, gäller det att få så mycket användning av dem som möjligt och hitta sätt att utveckla dem vidare. Fundera också över vilka styrkor som finns i din arbetsgrupp och hur ni bäst kan tillvarata varje individs unika styrkor. Att ta vara på styrkor har inte bara positiva effekter för dig själv, det ger också fördelar för verksamheten i form av högre produktivitet, nöjdare kunder, lägre personalomsättning och lägre sjukfrånvaro.

Några som har förstått det här är det brittiska företaget Cougar Automation. De uppmuntrar sina anställda att prata om sina styrkor i teamet, och att fördela arbetsuppgifterna sinsemellan så att var och en får göra mer av sådant som tillvaratar deras styrkor. Det behöver inte vara stora förändringar, bara att få bli av med en sak som dränerar dig och få lägga till en sak som du älskar gör enorm skillnad. Cougar Automation har vunnit ett flertal priser för sin excellenta service, och deras VD Clive Hutchinson säger att den viktigaste hemligheten bakom framgången är just att de systematiskt arbetar för att tillvarata sina medarbetares styrkor, något som har lett till såväl gladare personal som nöjdare kunder.

(Texten är hämtad från min nya bok: ”DEN LATA VÄGEN TILL ETT FANTASTISKT LIV – OCH ARBETSLIV”. )
 

Läs hela inlägget »

Läs intervjun med mig och Anders Pousette i tidningen Publikt om vikten av återkoppling och hur du gör för att få mer uppskattning.
Här hittar du artikeln.
 

Läs hela inlägget »

Vi vet alla att vi mår bra av att äta nyttigt och motionera regelbundet. Speciellt läkare borde känna till detta. Ändå är 44 procent av manliga läkare i USA överviktiga. Jag vet inte hur många gånger jag har hört vänner bestämma sig för att från och med nu ska de börja träna, dra ner på tiden de lägger på sociala medier, sova åtta timmar varje natt, tillbringa mer tid med sina barn, sluta skjuta upp saker, sluta äta godis eller se mindre på TV. Oftast händer ingenting alls, eller så lyckas de hålla fast vid sina beslutade förändringar i ett par dagar innan de faller tillbaka i sina gamla vanor. Jag är inte bättre själv, jag bestämmer mig nästan varje morgon för att i kväll måste jag gå och lägga mig senast klockan tio, men lyckas nästan aldrig med det. Hur svårt kan det vara, kan man ju undra. Väldigt svårt, är svaret. 80 procent av alla nyårslöften bryts, enligt en studie av 15 000 personer gjord av FranklinCovey.

Orsaken till att så många av oss har svårt att stå fast vid våra beslutade förändringar är att vi försöker förlita oss på vår viljestyrka. Och viljestyrka är en begränsad resurs; en mängd studier visar att ju mer vi använder vår viljestyrka, desto svagare blir den.
Socialpsykologen Roy Baumeister och hans kollegor gjorde ett experiment där de instruerade sina försökspersoner att inte äta någonting under tre timmar innan de kom till laboratoriet. På plats i labbet delades deltagarna in i tre grupper. Grupp 1 fick ett fat goda kakor, som de blev tillsagda att inte äta, och ett fat med rädisor, som de fick äta så mycket de ville av. Grupp 2 fick också både kakor och rädisor, men de blev tillsagda att de fick äta vad de ville. Grupp 3 fick ingenting alls att äta.

Efter att ha fått utstå dessa situationer en längre tid, fick deltagarna i uppgift att lösa en uppsättning geometriska pussel. De fick höra att det var enkla pussel, men i själva verket var det pussel som inte gick att lösa. Resultatet blev att deltagarna i grupp 2 och 3 kämpade med pusslen betydligt längre än deltagarna i grupp 1, som snabbt gav upp. Orsaken, enligt Baumeister, var att deltagarna i grupp 1 hade uppbådat all sin viljestyrka för att inte äta av de frestande kakorna, och de hade helt enkelt inte tillräckligt med viljestyrka kvar för att orka kämpa med svåra pussel. Till och med deltagarna i grupp 3, som förmodligen var ganska hungriga vid det här laget, orkade kämpa längre.

Vår viljestyrka sätts ständigt på prov även i verkliga livet, och ju mer vi använder den, desto svagare blir den. Därför är det inte så konstigt att vi ofta väljer ”minsta motståndets väg”, vilket innebär att vi återfaller i gamla vanor och bekväma rutiner. I stället för att ge dig ut på den där löpturen du hade planerat på morgonen innan jobbet, ligger du kvar och drar dig en halvtimma extra. I stället för att göra allt du hade tänkt göra efter jobbet hamnar du som vanligt i soffan med en Netflix-serie på TV:n. I stället för att blanda till en nyttig sallad tar du med dig en chipspåse till soffan.

Psykologen Shawn Achor menar att det bästa sättet att hantera vår bristande viljestyrka är att se till att ”minsta motståndets väg” leder till det önskade beteendet. Genom att förändra din miljö kan du göra så att det du vill ägna dig åt blir enkelt och lättåtkomligt, samtidigt som du gör oönskade beteenden svårare. Vill du öka chansen att du faktiskt kommer ut på löprundan på morgonen? Lägg fram löparkläderna och ställ löparskorna precis bredvid sängen, så att de är lätt tillgängliga när du vaknar. Eller ännu hellre, sov i löparkläderna, så behöver du bara kliva i skorna när klockan ringer. Vill du se mindre på TV? Ta ur batterierna ur fjärrkontrollen till TV:n och lägg dem i en låda i ett annat rum. Vill du äta nyttigare? Se till att fylla kylen med nyttig, lättlagad mat, ha alltid en skål med färsk frukt stående framme, och göm chipspåsarna på en hylla högt upp i garaget, eller ännu bättre, ha inga chipspåsar hemma.

Texten är hämtad från min nya bok: ”DEN LATA VÄGEN TILL ETT FANTASTISKT LIV – OCH ARBETSLIV”. En bok som vänder upp och ner på den traditionella synen på utveckling och framgång, där allt handlar om DIG SJÄLV, och visar hur du i stället kan SKAPA EN MILJÖ – med rätt människor, saker, platser, förutsättningar och idéer – som drar dig i den riktning du vill. Läs mer här.
 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Senaste kommentarer

Etiketter