Föreläsningar & utbildningar om Kommunikation, konflikthantering & svåra samtal

Söker du en föreläsning eller utbildning om kommunikation? Kanske med fokus på konflikthantering och/eller svåra samtal? Vill ni lära er undvika missförstånd och fnurror på tråden, skapa bättre samarbete, reda ut konflikter och göra även de svåraste samtalen till goda samtal?

En av deltagarna på en halvdagskurs jag hade om svåra samtal kom fram till mig efteråt och sa: "Jag har lärt mig mycket mer på de här fyra timmarna än vad jag gjorde på en hel tvådagarsutbildning jag gick för ett tag sen. Dessutom har jag haft roligt!" Precis så vill jag att mina föreläsningar och utbildningar ska vara - lärorika och inspirerande på samma gång.

Boka mig som föreläsare i kommunikation, konflikthantering och svåra samtal om ni vill lära er mer om varför vi människor så lätt krockar med varandra och hur vi kan bli bättre på att kommunicera, bemöta varandra och skapa goda samarbetsrelationer. 

loading...

Föreläsning "Från sörja till klarhet"

I moderna organisationer, som bygger på att människor behöver kunna samarbeta och skapa goda relationer med både kollegor, chefer, medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter, är förmågan att kommunicera effektivt helt avgörande. 

Sörjiga relationer uppstår när människors samspel baseras på egna tolkningar, fantasier och påhittade historier, som de inte kollar av med varandra. Detta leder till missförstånd, ryktesspridning, skvaller och konflikter. Att förändra detta till klara relationer är grunden för att bygga effektiva och tillfredsställande arbetsrelationer och organisationer, där energin läggs på rätt saker och man uppnår goda resultat i en öppen, trygg och lärande miljö. 

Lär dig kommunikationsknepen som tar din organisation från missförstånd och konflikter till väl fungerande samarbetsrelationer och goda resultat! En föreläsning som trots det allvarliga ämnet innehåller mycket igenkänning, humor och skratt.

Utbildning i kommunikation, konflikthantering & svåra samtal

En halv- eller heldagsutbildning där du som ledare får inspiration, kunskap, konkreta verktyg och praktisk träning i effektiv kommunikation, konflikthantering, feedback och att kunna genomföra goda samtal, också i svåra situationer.

Upplägget för en heldag kan se ut så här:

1. Föreläsning om kommunikation, konflikthantering & svåra samtal

  • Två mänskliga processer som påverkar samarbete i arbetslivet - orsaker till varför det så lätt går snett i vår kommunikation
  • Hur genomför man ett bra samtal? Grundläggande förhållningssätt och konkreta tips
  • Att bygga förtroende och goda relationer
  • Att kommunicera så att andra vill lyssna och inte känner sig hotade/går i försvar
  • Positiv och negativ återkoppling
  • Att lyfta känsliga frågor, ge tuffa besked eller framföra kritik
  • Konkreta samtalsmodeller för svåra samtal och konflikthantering


2. Workshop baserad på metoden Appreciative Inquiry där deltagarna får lyfta fram och undersöka egna goda exempel på lyckade samtal. Vilka framgångsfaktorer bidrar till goda samtal? Hur kan vi bygga vidare på dem så att vi gör ännu bättre samtal?
 
3. Case/praktiska övningar – rollspela, träna och reflektera kring specifika situationer som kan uppstå i vardagen.

Se ett smakprov från ett seminarium om svåra samtal här:

Läs mer om kommunikation, konflikthantering, feedback och svåra samtal i min blogg: