Blogg & Nyheter

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Få mina tips, tankar, nyheter och inspiration direkt i din inkorg. Fyll i din e-postadress nedan och klicka på Prenumerera. Brevet kommer med oregelbundna mellanrum, ca en gång i månaden.
Genom att klicka på "Prenumerera" samtycker du till att jag behandlar dina personuppgifter. Här kan du läsa om hur jag hanterar personuppgifter.

2019

Många av oss har lättare att se vad som är fel med oss själva än vad som är rätt. Vi kan bli besatta av våra svagheter samtidigt som vi har svårt att se våra styrkor, eller bara tar dem för givna. Fundera på vilka frågor du ställer dig själv. Många ställer sig oftare frågan ”vad är det för fel med mig?” – och då hittar vi också en massa fel. Om du i stället frågar dig ”vad är det som är bra/rätt med mig?” så ger det helt andra svar och en helt annan upplevelse!

Våra svårigheter att se det som är bra med oss själva gör det också svårt att ta emot beröm och komplimanger. ”Äsch, den här gamla trasan.” ”Äh, det där var väl inget.” Prova att bara säga tack! Och ännu bättre, stanna upp, ta in och njut av berömmet. Vältra dig i det en stund och försök att själv uppskatta det som andra uppskattar hos dig.

Du kan uppskatta dig själv utan att det för den skull behöver innebära att du tycker att du är bättre än andra. Alla människor har något gott och bra i sig, du precis som alla andra. Vi är ofta rädda för att verka skrytsamma och vi har dessutom Jantelagen som ständig följeslagare. ”Du ska inte sticka ut eller tro att du är något.” Vi vill inte ses som narcissistiska eller egocentrerade. Men det är inte det självuppskattning handlar om. Ingen människa är perfekt, vi har alla både styrkor och svagheter. Självuppskattning handlar helt enkelt om att gilla dig själv precis som du är, med både dina goda och mindre goda sidor.

Var stolt över dig själv, dina talanger, styrkor och personlighetsdrag. Du är säkert inte perfekt (det är ingen), men du är unik, fantastisk och värdefull precis som du är. Om du står rak i ryggen och tillåter dig själv att lysa, kan det också uppmuntra andra att våga göra samma sak. I stället för att be om ursäkt för allt som du inte är eller har eller kan, sträck på dig, gläds och var stolt över allt det som du faktiskt är, har och kan. Tänk på hur barn är (åtminstone barn som växer upp under någorlunda goda förhållanden). Med vilken självklarhet de berättar om alla sina fantastiska egenskaper och bedrifter, samtidigt som stoltheten lyser i deras ögon. Tänk om vi kunde behålla lite av den självklarheten och stoltheten som vuxna.

Våga vara briljant!
 

Läs hela inlägget »

Fundera över hur du skulle skatta dig själv på följande områden:

  • Tycker du att du är en bättre eller sämre bilförare än genomsnittet?
  • Ser du dig själv som mer eller mindre intelligent än genomsnittet?
  • Har du mer eller mindre humor än genomsnittet?
  • Är du mer eller mindre ärlig än genomsnittet?

När den här typen av frågor har ställts i olika studier, visar det sig att 80-90% av alla tillfrågade skattar sig själva som bättre än genomsnittet. Och det är ju förstås orimligt – vi kan inte alla vara över snittet, hälften av oss måste vara under. Men vi lever i en konkurrensinriktad värld, där vi ständigt jämför oss med andra, och vi verkar ha ett behov av att vara speciella, och bättre än andra – annars ser vi oss själva som misslyckade. Men det här betyder att vi kräver det omöjliga av oss själva, för hur hårt vi än anstränger oss kommer det alltid att finnas andra människor som är mer framgångsrika, tjänar mer pengar, har vackrare hem, mer välartade barn eller är mer vältränade. Och när vi inser det, slår vi ner på oss själva och känner oss värdelösa.

Jag tror att vi behöver sluta jämföra oss med andra, för det är en tävling vi aldrig kan vinna– det kommer alltid att finnas någon som är bättre än du. Vi har alla våra olika styrkor och svagheter, och det är okej. Tävla i stället mot dig själv, för du kan alltid bli en bättre version av dig själv än du var i går.

Vi behöver också acceptera att vi inte alltid kan vara på topp – det är det ingen som kan. De flesta av oss har dagar när vi känner oss fullständigt misslyckade. Och det bästa receptet då är självmedkänsla.

Självmedkänsla handlar om att vara snäll mot dig själv när du har det jobbigt. Att behandla dig själv med samma vänlighet och omtanke som du skulle behandla din bästa vän med. Att påminna dig själv om att du är okej som du är, och att du inte behöver vara perfekt för att duga. Ingen är perfekt, vi har alla brister. Det är en del av att vara människa, något som vi alla delar. Att ha självmedkänsla innebär att du accepterar dig själv precis som du är. Ibland lyckas du, ibland inte. Självklart kan du fortfarande sträva efter att utvecklas och bli bättre nästa gång. Men kom ihåg att livet inte bara handlar om att prestera. Ta hand om dig själv, unna dig att ge dig själv vad du behöver för att må bra, var hälsosamt egoistisk. Åk på spa. Gå en långpromenad i naturen. Eller gör dig en stor skål popcorn och lägg dig i soffan framför Netflix.

En viktig del, tycker jag, när det gäller självmedkänsla är att stå upp för dig själv och att sätta gränser. Om du till exempel har en arbetssituation som kräver det omöjliga av dig – i stället för att sitta slutkörd och gråtfärdig och kämpa på kvällar och helger, på gränsen till utbrändhet, kan du tänka: ”Det här är inte ok, jag kan inte jobba under de här förhållandena.” Sen lägger du undan jobbgrejerna och umgås med din familj eller med dig själv i stället, och dagen efter pratar du med din chef om hur ni kan göra din arbetssituation mer hanterbar.

Om du skulle ha någon omkring dig 24/7 – skulle du föredra att den personen var snäll och omtänksam och ville ditt bästa, eller skulle du hellre ha någon som var extremt krävande och kritisk? Det här är det val du har med dig själv. Var inte din egen värsta kritiker, var din egen bästa vän.

Läs hela inlägget »

Min senaste bok "Den lata vägen till ett fantastiskt liv - och arbetsliv" finns nu även att köpa på engelska. 
Den engelska titeln är "The Lazy Way to a Wonderful Life - at home and at work" och du hittar den förstås hos Bokus och Adlibris, men också hos Amazon och alla andra stora nätbokhandlare i världen. 

Läs hela inlägget »

En av de metoder jag inspireras av, berättar om i mina föreläsningar om styrkebaserad utveckling och använder i mina styrkebaserade workshops är Appreciative Inquiry (AI). AI är inte bara en metodik, det kan också ses som en filosofi för framgångsrikt förändringsarbete. Här vill jag dela med mig av de fem grundläggande principerna i AI, principer vi kan ha nytta av både i jobbet och privat.

1. Den konstruktionistiska principen
Den här principen brukar sammanfattas med att ”words create worlds”. Vi ser den värld vi beskriver, inte tvärtom. Vår verklighet skapas i samtal med andra. Det är vårt språk, våra ord, våra beskrivningar, som formar och skapar vår egen verklighet och sanning. Om till exempel samtalen under era möten eller fikaraster i huvudsak handlar om problem, irritationsmoment och upplevda orättvisor, skapar det er bild av er arbetsplats. Om samtalen i stället är fyllda av upplyftande historier om saker som har gått bra och allt ni är stolta över eller tacksamma för, kommer ni att uppleva er arbetsplats på ett helt annat sätt.

2. Samtidighetsprincipen
Frågor skapar förändring, och detta sker simultant – i samma ögonblick som du ställer en fråga startar också en förändring. Den allra första frågan anger vilken riktning ett samtal och en förändring tar. Jag åker en del taxi i jobbet, och jag brukar ibland roa mig med att inleda samtalet med chauffören med frågan: ”Vad är det bästa som har hänt dig idag?” Ofta blir den första reaktionen förvåning, men sen brukar jag få höra de mest upplyftande berättelser, som inspirerar både mig och chauffören som berättar dem. Frågorna avgör vad vi finner – ”som man frågar får man svar”. Så innan du ställer din första fråga, fundera över vilken riktning den pekar mot – kommer den att lyfta dig och den du pratar med eller sänka er?

3. Den poetiska principen
Det du fokuserar på växer. En organisation kan ses som en ofärdig bok vars handling hela tiden utvecklas – berättelsen skapas gemensamt av alla i organisationen. Precis som med poesi och annan litteratur, kan vi också välja vilka delar vi fokuserar på och hur vi tolkar, berättar och återberättar det som sker. Om du undersöker vad som inte fungerar, varför det inte fungerar och vems fel det är, kommer du att påverka handlingen i en viss riktning. Om du i stället frågar om hur det önskade läget ser ut, vad som redan fungerar bra och hur man bär sig åt när man lyckas som allra bäst, då kommer boken att ta en mer positiv riktning. Fokusera på det ni vill ha mer av, inte mindre av.

4. Principen om förutseende
Bilder inspirerar till handling. När vi har en vision, en dröm, en positiv bild av framtiden, är vi mer benägna att också agera positivt och röra oss mot vår vision. Ju mer positiv och hoppfull bild vi har av framtiden, desto mer positivt blir vårt agerande i dag. Ofta är ”bilden” kanske snarare en berättelse, en beskrivning av det önskade läget. Oavsett vilket, se till att den väcker känslor. En vision som handlar om att ”bli den bästa och mest trivsamma arbetsplatsen att jobba på i hela vår bransch” är troligen mer inspirerande än en framtidsbild som handlar om att ”företaget ska göra XX miljoner i vinst under det kommande räkenskapsåret”.

5. Den positiva principen
Positiva frågor leder till positiv förändring. När vi är i ett positivt känslotillstånd blir vi mer kreativa, ser fler lösningar och möjligheter, lär oss saker lättare och samarbetar bättre med andra. Professorerna Gervase Bushe och Graeme Coetzer hävdar att ju mer positiva frågor vi ställer, desto mer effektiv och bestående blir förändringen. Att ställa frågor t ex om när man har lyckats göra kunderna supernöjda kommer att inspirera till fler positiva handlingar än om vi ställde frågor om när kunder har varit missnöjda. Människor som känner sig stolta, glada och inspirerade kommer naturligtvis att bidra mer till en positiv utveckling än människor som känner som rädda, osäkra, kritiserade eller misslyckade.

Hoppas dessa 5 principer kan inspirera dig också, både i jobbet och privat!
 

Läs hela inlägget »

Har du varit, eller är, i ett parförhållande? Kommer du ihåg hur det var i början, när ni först lärde känna varandra? Hur nyfiken du var på din nya kärlek, hur du ville veta allt om honom/henne, och hur fantastisk du tyckte att din partner var? Om du är i ett förhållande just nu – är du fortfarande lika nyfiken?

Av någon anledning tycks många av oss tappa den där nyfikenheten efter ett tag och anta att vi vet allt som finns att veta om vår partner. Men människor förändras! Hela tiden. Så även din partner. Kanske inte i den riktning du hade hoppats på, eller försökt åstadkomma, men de förändras i alla fall. Försök plocka fram den där nyfikenheten igen och se vad som händer – kanske leder det till att ert förhållande får en nystart och blir ännu bättre.

Var också nyfiken på andra människor. När jag gick min coachutbildning fick jag bland annat lära mig ”15 coaching proficiencies”, 15 saker en professionell coach skulle göra, utvecklade av coachingens fader Thomas Leonard. Att försöka komma ihåg och använda alla 15 på samma gång var fullständigt omöjligt, så jag bestämde mig för att fokusera på två eller tre av dem i taget. Mina absoluta favoriter kallades ”Navigera via nyfikenhet” och ”Njut helhjärtat av klienten”. Jag upptäckte att om jag bara fokuserade på att göra dessa två, så lyfte mina coachingsamtal – såväl som andra samtal – till helt nya höjder. Människor älskar när andra är nyfikna på dem. Och ännu mer älskar de att känna att den person de pratar med verkligen uppskattar och njuter av att prata med dem.

Testa själv i dina samtal och möten framöver. Tänk ”nu går jag in i det här samtalet med nyfikenhet och uppskattning”, och se vilken effekt det får.
 

Läs hela inlägget »

Så här i början av ett nytt år är det många som sätter mål och planerar för allt de vill uppnå under det kommande året. Om det fungerar för dig – jättebra! Men rikta inte all din uppmärksamhet framåt, på hur bra allt ska bli när du väl har lyckats nå dina mål, utan fundera också på hur du kan uppskatta och glädjas åt det som redan är, här och nu.

Karl Pillemer, forskare på Cornell University, tillbringade fem år med att intervjua över tusen äldre amerikaner om deras viktigaste lärdomar efter att ha levt ett långt liv. Ett av de vanligaste livsråden de gav sammanfattar Pillemer som att vara ”lycklig trots att”, snarare än ”lycklig om bara”.

Många yngre människor söker lyckan i framtiden och tror att de ska bli lyckliga bara vissa villkor uppfylls: Bara jag lyckas gå ner 10 kg i vikt, bara jag får ett nytt jobb, bara jag hittar en partner, om jag bara tjänar lite mer pengar… – då blir jag lycklig. Eller om allt dåligt försvann: Om jag bara slapp min hemska chef, min griniga partner, mina trista arbetskamrater, min tråkiga bostad, min fula näsa… - då skulle jag vara lycklig.

Men den äldre generationen har förstått att lycka, det handlar om att ta vara på livets alla små glädjeämnen här och nu, trots att allt kanske inte är som man hade önskat. De förnekar inte problemen, men låter dem heller inte komma i vägen för lycka och tillfredsställelse. Du kan vara ”lycklig trots att” alla delar av livet inte är toppen.
Samma inställning har forskare upptäckt hos människor med hög resiliens, dvs förmåga att hantera och återhämta sig snabbt efter svåra händelser. Ingen lever sitt liv i ständig lycka och harmoni – livet går upp och ner för oss alla och kriser och lidande är en normal del av livet. Men de som klarar sig igenom motgångar bäst är de som har något som kallas emotionell komplexitet. 

Detta innebär att de ser ljuspunkterna också i svåra situationer. De förnekar inte det negativa, men försöker balansera upp det med det positiva som oftast också finns där. De blir lika ledsna, bekymrade, arga, upprörda, oroliga eller besvikna som alla andra, men samtidigt har de också positiva känslor. Du kan till exempel ha ont i ryggen samtidigt som du också njuter av att klappa en hund i ditt knä. Det onda tar inte ut det goda. 

Så ett råd från mig: Sätt gärna upp mål för framtiden, men kom ihåg att också njuta av och uppskatta allt du redan har, även om inte allt är toppen. Livet är sällan bara toppen, det är något vi får acceptera. Var ”lycklig trots att” snarare än att tänka att du ska bli ”lycklig om bara”.

Jag önskar dig ett riktigt gott 2019!
 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Senaste kommentarer

Etiketter